- تامین اجتماعی - نیروهای مسلح - بیمه سلامت - بیمه ما - بیمه معلم - بیمه کوثر - تجارت نو - بانک ملی ایران - سینا - بانک کشاورزی - بانک سپه - مهرانه - بانک تجارت - کمیته امداد - بیمه میهن - بیمه سرمد - بیمه پارسیان - البرز - دانا - ایران - بیمه آتیه سازان حافظ

منشور آزمایشگاه

.Borna Lab

 

 دریافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شایسته حق مراجعین است.

خدمات آزمایشگاهی بايد :

  •   بر اساس دانش معتبر و مطابق با استانداردهای ملی باشد.
  •   شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها و اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد.
  • بر پايه‌ صداقت، انصاف، ادب و همراه با برخورد مناسب باشد.
  •   بر اساس نظم و انضباط، وجدان کاری و پرهیز از هرگونه سهل انگاری باشد.
  •  عادلانه و فارغ از هرگونه تبعيض ناروا از جمله جنسيتي، قومي، فرهنگي، مذهبي و نوع بيماري باشد.
  • توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه داشته باشد.
  • زمان انتظار مراجعین در حوزه پذیرش و گزارش دهی متناسب و تعريف شده باشد.
  • نتایج آزمايش ها توسط مسئول فنی آزمایشگاه تایید شده باشد.
  •  از نظامات دولتی و صنفی و مقررات مربوطه تبعیت گردد.
  • هرگونه نیاز به تکرار آزمایش و یا عدم پاسخ گویی به موقع، به طور شفاف و در اسرع وقت اطلاع رسانی شود.
  • جواب آزمایشهاي اورژانسی در زمان تعيين شده آماده و ارائه گردد.
  •  نتایج آزمایشهايي که در محدوده بحرانی قرار دارند، به صورت فوری و به نحو مقتضي گزارش شده و به اطلاع بیمار یا پزشک معالج رسانده شود.
  • اطلاعات مورد نیازی که ممکن است در تفسیر نتایج آزمایش موثر باشد، بصورت کاملاً محرمانه دریافت گردد.

  

اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار مراجعین قرار گيرد. محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:

  • مفاد منشور حقوق مراجعين به نحو مقتضي
  •  شرایط و نحوه آمادگی قبل از نمونه گیری، عوارض ناشی از نمونه گیری، نحوه پیشگیری از عوارض و هزینه آزمایشها
  •  نام، مسئولیت و رتبه حرفه ای افراد ارائه دهنده خدمات
  •  ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی و ضوابط بیمه ای
  •   آگاهی از اقداماتی که ماهیت پژوهشی و یا آموزشی دارند 

 حق انتخاب و تصميم‌گيري آزادانه مراجعین در دريافت خدمات آزمایشگاهی بايد محترم شمرده شود. محدوده انتخاب و تصميم‌گيري درباره موارد ذيل مي‌باشد:

  •  انتخاب آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف، بطوریکه آزمایشگاه وظیفه اخلاقی خود میداند که از هرگونه فعالیت غیر حرفه ای و غیر اخلاقی جهت جلب مراجعین و بیماران به آزمایشگاه خودداری نماید.
  •  تصمیم گیری در زمینه شركت يا عدم شركت در هر گونه پژوهش و آموزش، با اطمينان از اينكه انتخاب وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات نخواهد داشت
  • خدمات آزمایشگاهی بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي مراجعین و رعايت اصل رازداري و امانتداری باشد.
  •  رعايت اصل رازداري درمورد تمامی اطلاعات مربوط به مراجعین الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد. (مانند گزارش بیماریهای واگیردار و ثبت موارد سرطانی)
  • در كليه‌ي مراحل بايد به حريم خصوصي مراجعین احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظور امكانات لازم جهت حفظ حريم خصوصي مراجعین و رعايت طرح انطباق فراهم گردد.
  •  جواب آزمایشها فقط به خود فرد، یا افراد مجاز از طرف فرد و یا افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي مي‌شوند ارائه شود.

 

 دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات و پیشنهادات حق مراجعین است.

  • هر فرد حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت شكايت نمايد.
  • افراد حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند.
  •  خسارت ناشي از خطاي ارائه کنندگان خدمات بايد پس از رسيدگي و اثبات خطا، مطابق مقررات در كوتاه‌ترين زمان ممکن جبران شود.